2012-03-12

Ull-särk

Som en fortsättning på förra inlägget kommer här lite bilder på den ull-särk som hör till den lila linne-särken och är tänkt att bäras över denne. Det bör sägas att den här ull-särken inte är baserad på något särskilt fynd eller målning. Den är snarare inspirerad av flera olika dräkter både från historiska källor och nutida adaptioner jag stött på på marknader och festivaler. om den ska placeras någonstans är det nog i så fall sent 1300-tal och 1400-tal. På 1400-talet var det vanligt bland borgare att ha figursydda kläder, dock vad jag har sett oftast med knappar, inte snörning.  Denna särk är även sydd med tanken att den ska passa till fantasy-lajv och kan därför anses ta en aning för stora konstnärliga friheter av  "purjos".

Det bör även sägas att den är ändrad och omsydd flera gånger för att passa nya behov. Från början sydde jag den som ett test för att se om det gick att återskapa sk "riddräkter" som omnämns i ett fåtal skriftliga källor på ganska vaga sätt. Jag sydde den först med två ben i kjolen, men detta visade sig vara mycket opraktiskt ur ett toalett-perspektiv, eftersom man i princip var tvungen att ta av sig hela klänningen för att kunna uträtta sina behov, inte helt okrångligt XD. Jag bestämde mig då för att göra om den i en enklare variant av ridkjolen som innebär att man syr i ett par extra kilar i en vanlig kjol för att ge den så pass mycket vidd att det går att gränsla en häst i den utan att den kasar upp till höften. Detta är betydligt vanligare ur ett historisk perspektiv, och ganska okomplicerat. Jag är även i process att göra om ärmarna så att de är avtagbara, men som synes är detta inte riktigt färdig än.



Här är en närbild på framsidans snörning, som gör det möjligt att ta av och på  särken. Jag håller för närvarande på att experimentera med olika lösningar, här syns kanske att jag har delat upp den i två etapper för att göra det lättare att hantera. Jag är dock inte säker ännu hur pass effektivt det funkar.


Bakifrån ser den ut så här. eftersom jag har valt att göra klänningen kroppsnära med hjälp av snörningar snarare än genom att modifiera mönstret skulle jag nog vilja placera daterigen något tidigare än 1300-tal, so jag pratade om innan.










Även ärmarna är gjorda för att vara kroppsnära, genom snörning. Den exakta designen för detta är dock ett eget påhitt, och jag kan inte svara för att det är historiskt korrekt.


Alla synliga sömmar på särken är sydda för hand med brun lintråd. Det är en slags små fältstygn/kaststygn   jag har lärt mig att göra för att så lite som möjligt ska synas på framsidan. Det är samma teknik som för att "sy ner sönsmånen", se nedan.


Här syns nästan  hela särken. Kjolen är sydd  med 12 kilar för att ge extra vidd och alla sömsmåner är "nersydda", en vanlig teknik som ersätter sicksack och dessutom pressning av sömsmånerna. Praktiskt innebär det att man syr fast sömsmånderna där de ska vara med en slags kaststygn som bara syns som prickar på rätsidan. jag har dock för vana att sicksacka och pressa ändå, av vana och för säkerhets skull.

För att sy särken använde jag samma grundmönster som till linne-särken i föregående inlägg, med ändringar för kilar och ärmar och snörningar.

Devium
Madiirje

Bilder (C) Madiirje

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar