2012-03-20

Sorcot

I tidigare inlägg har jag visat och pratat om ull-särken och linne-särken som syns även i bilderna nedan. När jag tog några foton på dem hann jag även slänga på denna surcot, som hör till. Liksom med ull-särken är denna surcot omsydd för att passa nya behov. Från början var den av mycket enkelt snitt utan kilar eller axelflärpar, dvs helt i turkos ull. Senare har jag lagt till delar i lila ull för att den ska passa stil- och klassmässigt till nämnda undersärkar. I likhet med övriga delar av klädseln är även surcoten inspirerad av flera olika fynd och källor. Det bör dock erkännas att snittet på den nog är mest lik föregångare avsedda för manliga bärare. Min ursäkt är att när jag sydde den hade jag funktionalitet som första prioritet, inte historisk korrekthet eller likhet till fynd. 



Fram
Bak



När jag sydde om den var det för att förbättra denna funktionalitet. Kilarna bak och fram lade jag visserligen dit främst för att surcotten var så nedrans tråkig; en brytande färg i några kilar skulle både avhjälpa detta och lugna intrycket av den ganska skarpa turkosa färgen. Dessa gav dessutom surcoten ett annorlunda fall som passar bättre till den vida kjolen i undersärken. 




För att ge surcoten ett enhetligare intryck lade jag även senare till en slags bård runt halsen av rester från det lila ulltyget med en teknik som jag sett någonstans men inte kan erindra mig var. Jag har helt enkelt tvinnat en lång smal bit lila ulltyg till en "korv" och sedan sytt kaststygn runt denna och genom underlaget.



 Jag har sett liknande axel-flärpar på herr-surkoter och vapenrockar, och tänkte att det skulle skydda lite extra mot regn och rusk. Stygnen som syns är relativt grova kaststygn som på avigsidan verkar som "sicksack" för sömsmånen, så som jag pratat om i tidigare inlägg.








För att sy surcoten utgick jag efter samma grundmönster som till särkarna, med det uppenbara undantaget för ärmar och ej hopsydda sidostycken. Formen på axel-flärparna fick jag pröva mig fram för att hitta tills det satt bra på mig. Ett tips är att testa med vanligt papper eller mönsterpapper först för att se om det hänger ihop ordentlig med övriga mönsterdelar och om skärningen funkar.


Devium
Madiirje

Bilder (C) Madiirje

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar